Bejelentkezés
Név: 
Jelszó: 
emlékezz rám emlékezz rám
Nyelv / Language



Hirdetés
SKEQRCODE
A 10 legújabb tag

#29871 bettyna866
#29565 Joozsef
#29512 Lini90
#29464 Windy02
#26999 deddy
#29442 Norbi082
#29416 Zoli58
#8062 tazooboy
Jelenleg nincs aktív szavazás
Korábbi szavazások

Jelenleg 14 felhasználó olvas minket

Hirdetés
UNION
UR-170x5
UNION-1

Ablakemelő és komfort modul beszerelése Suzuki Wagon R+-ba



R-CON2 ablakemelő és komfort modul



Így néz ki a modul, ilyen kábelt adnak hozzá és a leírást. A beszerelés nem nehéz, de némi kézügyesség és szerszámmal való felkészültséget igényel. Itt most nem térek ki arra, hogy milyen buktatókkal kellett szembe találnom magam. Csupán a végeredményt írom le és hogy hogyan kell addig eljutni.

modul

 

Én nem fixre kötöttem a vezetékeket, hanem csatlakozókkal dugtam össze. Így ha úgy alakul, minden további nélkül visszaalakítható az egész rendszer az eredeti állapotába. Az alább látható három összekötő vezetéket készítsük el. Ha van riasztó az autóban és megtaláljuk azt a vezetéket, amin a riasztó bekapcsoláskor negatív vagy pozitív szintet vagy impulzust ad ki, akkor a modulra ezt a vezetéket ráköthetjük. Ebben az esetben a riasztó bekapcsolásakor a lehúzott ablakokat felhúzza. Kétszer próbálkozik felhúzni, így a lent maradt ablak veszélye gyakorlatilag nem fenyeget. Az eddigi próbák során mindig elsőre felment szépen.

Ha nincs riasztó, vagy nem találjuk a korábban említett vezérlő vezetéket, akkor a modult köthetjük a központi zárra is. Ebben az esetben a zárat működtető vezetéket kell megbontanunk, mégpedig azt a szálat, ami a bezárást végzi. A kapcsolási rajz szerint ez egy kék színű vezeték. Ha a riasztóra kötjük a vezérlést, akkor az alábbi képen látható vezetékek közül a kék színűre nincs szükségünk. A kábelek elkészítésekor próbáltam törekedni, hogy az eredeti színt megtartsam, de nem mindig sikerült. Minden kábel végén, a csatlakozókra zsugorcsövet tettem. Az aljzatokat teljes egészében fedi a zsugorcső, a dugók esetében csak annyi maradt csupaszon, amennyi belemegy az aljzatba.

kabelveg

Itt már a modul kábeleinek végén ott vannak a csatlakozók. A +12 V-os kábelre vastagabb csatlakozót raktam. Minden csatlakozót forrasztással erősítettem a vezetékekre.

k_k

Az autó utasterében bontsuk le a kormány alatti rakodópolcot, vele együtt a világításkapcsoló keretét, az ajtók felé eső oldalon a lábtérnél a kis borítást, vegyük ki a kesztyűtartót és mindkét első ajtóról a borítást. Az ajtók belső felén lévő védő fóliát a bal oldali ajtóról vegyük le teljesen, vagy legfeljebb a legalsó szélénél hagyjuk rajta. A jobb oldalinál a bal alsó sarkát kell megbontani, azt a részt, ahol a vezetékek bemennek az ajtóba az utastérből.

Az akkumulátortól vittem be biztosítékon keresztül a +12 V-ot. 25 A-es biztosíték szükséges a modulhoz adott leírás alapján.

b_t

b_t_2

A vezetéket, de különösen a biztosítéktartót stabilan rögzítsük kábelkötegelővel. A kábelkorbács mellett vezessük be az utastérbe, majd lefelé, az ajtóba való átvezetéshez. Sárga szigetelő szalagot tekertem a vezeték végére, így az ajtó és az „A” oszlop közötti gumi harmonikán könnyebb átdugni, meg jobban látszik. Előnyös a vékony hosszú ujj. A harmonikát az oszlopról és az ajtóból is ki lehet pattintani, így könnyebb lesz átdugni a vezetéket. Ha már a vezeték befűzésnél járunk, akkor célszerű még egy vezetéket behúzni, ami két eres. Ennek a vezetéknek a másik vége a jobb oldali ajtóba megy. Ugyanezzel a módszerrel fűzük be ott is, de oda nem kell a +12 V-os kábel.

muszerfal

A vezetékeket úgy fűzzük be, hogy ne feszüljenek, de ne is nagyon lógjanak. Célszerű ezeket is kábelkötegelővel a már meglévő vezetékekhez rögzíteni. A fenti kép bal oldalán látható összefogott vezeték a riasztó vezetékei. Ebben volt az a kábel is, amit a modul vezérlésére használtam fel. Mivel a modult az ajtóban rögzítettem, így ezt a riasztó kábelt is be kellett vezetni az ajtóba. Szerencsére elég hosszú volt, így nem kellett beletoldani.

Arra azért vigyázzunk, hogy nehogy valami csatlakozást megbontsunk, illetve megsértsük valamelyik vezeték szigetelését. Óvatosan, figyelmesen matassunk a kábelek között, hogy elkerüljük az esetleges nem kívánt problémákat.

ajto

ajto_2

m_f_2

Íme a gumiharmonikánál a kábel vége. Először az oszlopon dugjuk át, majd utána nyomjuk le a gumin.

ajto_5

Itt már befűzve a két vezeték. Én még utólag húztam be a kéteres vezetéket, ami a másik ajtótól jön.

ajto_6

A 12 V-os tápkábel és a riasztó vezérlő kábel is csatlakozókat kapott.

tap

Itt fűztem be a korábban említett kéteres vezetéket a másik ajtótól. Erre  a célra hangszóró vezetéket használtam. Tökéletesen megfelel a célnak, nem fog rajta sok áram menni.

ajto_6

Kell egy test a jobb oldali ajtóban. Erre a célra tökéletesen megfelel az egyébként is ott lévő kilógó csavar vége. Egy kis vezeték végére szemes kábelsarut forrasztottam, az megy  a csavar alá. Másik végére a szokásos 3 mm-es aljzat került.

ajto_7

Szintén ilyen aljzattal láttam el a befűzött hangszóró vezeték végeit. Ezzel tulajdonképpen a kábelezéssel elkészültünk, most jön az elektromos része a dolognak.

kabelveg

   Visszaszerelhetjük a jobb oldali ajtó kárpitot. A jobb oldali ablakkapcsolóról lehúzott dugóból ki kell venni a vezetékeket. Ezt úgy tudjuk megtenni, hogy szemből nézve  a dugó felső peremét egy picit megfeszítjük, majd kihúzzuk a kis fésűs műanyag darabot. Ezután egy vékony csavarhúzóval (órás csavarhúzó) Szemből a csatlakozó fém része fölötti kis műanyag pöcköt feljebb feszítjük és közben hátulról kihúzzuk a vezetéket. A csatlakozóban hagyjuk benne a kék/fehér vezetéket. Erre nem lesz szükségünk. Két kis rövid összekötő kábelt kell még gyártanunk. Mindkét végére a 3 mm-es dugó kerüljön. Ezzel az összekötő kábellel csatlakoztassuk össze a piros vezetéket a piros/kék vezetékkel, valamint a zöld vezetéket a zöld/fekete vezetékkel. A zöld és a piros vezeték közvetlenül a motor vezetékei. Eddig teljesen másként volt vezérelve. Most már nem a + kábel, hanem a – lesz a testelése a kapcsolónak. Tulajdonképpen a jobb oldalon majdnem készen vagyunk a munkával. Már csak a vezetékeket kell a kapcsolóra csatlakoztatni. A fekete test kábelt a középső tüskére, míg a másik kettőt oda, ahol a piros/kék, illetve a zöld/fekete kábel volt. (Az egyik szélső lesz, a másik pedig a testkábel mellett.) 

Ezzel elkészültünk a jobboldalon. De még ne rakjuk vissza a kapcsolót, mert ha esetleg a kapcsoló állása nem egyezik meg az ablak mozgásirányával, akkor a két vezetéket cseréljük majd fel egymással.

k_v_5

kapcs_8

Teljesen szereljük ki a vezető oldali ajtó kapcsolóját. A három csavar eltávolítása után a keretből is kijön. Egy vékony csavarhúzóval óvatosan feszegessük meg a négy bepattanó fülnél a kapcsoló szélét, hogy teljesen szétjöjjön. Figyeljük meg hogy vannak a kis érintkező lemezkék, majd vegyük ki őket.

kapcs_4

Egy kis műanyag lapból vágjunk szigetelő lemezkéket úgy, hogy éppen passzosan szoruljanak a helyükön. (a képen fehér négyzet alakúak a lemezkék)

kapcs_7

Utána rakjuk vissza a billenő érintkezőket és rakjuk vissza a kapcsoló tetejét. Szereljük össze. Ha már szétszedtük a kapcsolót, a beégés nyomokat kontakt sprayvel és kis csiszolással tüntessük el.

A bal oldali ajtóra is szereljük fel a testkábelt.

    ajto_7

A kapcsolóra csatlakoztassuk a test és az ablakvezérlő kábeleket a színek alapján a képen látható sorrendben. A két alsó üresen álló csatlakozóra jön a központi zár nyomógombjának vezetékei.

kapcs_8

A szélsőre jön a test, a második képen látható középső vezeték vékonyabbik szála. Mellé pedig a kis rövid sárga összekötő vezeték. Ezen két vezeték másik végei az eredeti aljzat, tüskével szembe eső aljzataiba. A 3 ágú test vezeték még szabadon lévő aljzatába dugjuk az elektronika test vezetékét. Fordítsuk úgy magunk felé az aljzatot, hogy a gyári bekötésű vezetékek alul legyenek, a dugaszoló nyílások közül amelyik sorban kettő van, az legyen felül. Ebbe a kettőbe már beledugtuk a fekete és a sárga vezetéket. Most az alsó sor következik. Balról jobbra haladva: A vezető oldali ablak elektronikától jövő lefelé pozitív vezetéke (fekete/fehér), felfelé pozitív vezetéke (piros/fehér), gyújtás vezetéke (rózsaszín), utasoldali ablak lefelé pozitív vezetéke  (fekete/kék), végül felfelé pozitív vezetéke (piros/kék).

modul_2

Végül két vezetékünk maradt. Nekem a modul szürke/zöld vezetékére csatlakozott a riasztótól jövő negatív szintes vezérlő vezetéke. A modul piros vezetékét kössük össze az ajtóba behúzott +12 V-os vezetékkel. A modulból két vezeték nem lett bekötve sehova. Ezek a fehér/barna és a szürke/fehér vezetékek. Ha nincs riasztó, akkor a szürke/zöld vezetéket a zárműködtető motor záró vezetékéhez kell kötni. Ekkor azt a vezetéket el kell vágni és a kék összekötő kábellel egymással újból összekötni, valamint az elágazó vezetékhez csatlakoztatni a modul szürke/zöld vezetékét. A két be nem kötött vezeték funkcióját a modulhoz adott leírás tartalmazza.

Ellenőrizzük le újból, hogy minden kábel a megfelelő pontra csatlakozik. Ha minden rendben, akkor dugjuk rá a modult a csatlakozóra. A leírás alapján a jumpereket a nekünk tetsző funkciónak megfelelően zárt, illetve nyitott helyzetbe állítsuk. (a modulhoz adott leírás ismerteti a jumperek állásának funkcióit) A JP1-nek zárt állapotban kell lennie, egyébként nem fog működni a szerkezet. Ha mindent rendben lévőnek találunk, akkor a motortérben rakjuk be a biztosítékot a tartóba. Próbáljuk ki a gombokat. Előfordulhat, hogy a gombnyomáshoz képest ellentétes irányú az ablak mozgása. A kapcsolónál cseréljük fel az adott ablak fel-le irányú kábeleit. Esetleg előfordulhat, hogy a riasztó, vagy a zár bezárásakor az egyik, vagy mindkét ablak lefelé, a másik felfelé megy. Ilyenkor az ellenkezőleg működő oldal motorjának vezetékeit cseréljük fel egymással, de úgyszintén cseréljük meg a kapcsolónál is a hozzátartozó vezetékeket, hogy a gomb megnyomásnak megfelelő irányú legyen az ablakmozgás. Ha mindent jól csináltunk, akkor működnie kell. A leírásnak megfelelően állítsuk be az áramkorlátot. Miután minden tökéletesen működik, a modult rakjuk nylon zacskóba, mondjuk amibe csomagolták. Kábelkötegelővel szorosan zárjuk le a vezetékeknél, majd stabilan rögzítsük az ajtóra. Célszerű kábelkötegelővel. A vezetékeket is rendezzük el, ahol kell rögzítsük. Végül szereljünk vissza minden burkolatai elemet és a kapcsolókat, ezzel beszereltük a modult.

Minden szerelést úgy végeztem el, hogy az eredeti állapot bármikor visszaállítható legyen. Nem vágtam el vezetéket, nem toldottam bele és nem kötöttem rá. Minden toldás, csatlakozás oldható apa-anya csatlakozókkal történt. Fontos a szigetelés minden csatlakozónál.

Alapvetően fontos dolog, hogy a vezető oldali kapcsolónál a kis szigetelő műanyag lapkákat berakjuk az érintkezők alá, mert enélkül nem fog működni rendesen az áramkör! Ha olyan kapcsoló van beszerelve az autóba, amin nincs az ajtózárakat záró-nyitó nyomógomb, akkor elméletileg nem szükséges a szigetelő műanyag lapkákat berakni.

(Landsmann)


2012. július 05. 15:07 
 
Név:  Vendég
Hozzászólás:
Nincs jogosultság a hozzászóláshoz.
A név mező kitöltése kötelező

#ID9339

 Név:
 
Dátum: 2024. február 03. 12:45 
» Válasz erre
#ID9337

 Név:
 
Dátum: 2024. február 02. 03:03 
» Válasz erre
#ID9324

 Név:
 Landsmann
Dátum: 2024. január 31. 16:01 
Egy kicsit kiegészíteném a fenti írásomat. A modulnak kapható az R-Con2-S változata. Teljesen csereszabatos az S nélküli változattal. Tehát ha valaki korábban azt beszerelte, az S változat simán csatlakoztatható a korábbi helyére. Amiben változott: A modul programozása (Opel vagy Audi üzemmód, + vagy - vezérlésű ajtók stb) nem jumperekkel, hanem DIP kapcsolókkal történik. Az egész modul mérete és súlya kisebb lett, a csatlakozó ugyanakkora. Kisebb a nyugalmi áramfelvétele és kicsit bővebb a működési feszültség tartomány. (a korábbi talán 10-15 V, az S 8-18 V)
A legfontosabb és leglényegesebb változás, hogy ha egyszer felhúzta az ablakokat és a következő bezárásig nem mozgattuk az ablakokat, nem próbálkozik a felhúzással, hiszen értelemszerűen felhúzott állapotban vannak. Akkor sem, ha közben gyújtást adunk. Ezzel kíméli a motorokat, illetve nem pazarolja az energiát azzal, hogy a végállásban lévő motorokra nem kapcsol áramot.
Végül egy jó tanács. A bal oldali ajtóhoz a testelést is kábelezzük be. Nem elég az ajtózsanérra bízni az elektromos kontaktust. Nekem is kb 10 évig jó volt, aztán a gyakoribb magasnyomású mosóval való mosás miatt (csak erre tudok gondolni) bizonytalan lett a kontaktus és érdekes hibákat produkált. Ettől eltekintve a mai napig kifogástalanul működik a rendszer. :)
» Válasz erre
#ID9323

 Név:
 
Dátum: 2024. január 31. 14:33 
» Válasz erre
  • Ignis Klub
  • Swift Klub
  • Sx4 Klub
  • Splash Klub
  • Vitara Klub
  • WagonR+ Klub