Bejelentkezés
Név: 
Jelszó: 
emlékezz rám emlékezz rám
Nyelv / Language



Hirdetés
SKE_QR_CODE
uj_1
A 10 legújabb tag

#18919 BoGár
#18829 Coyote
#18818 Kratos77
#13228 Suzy80
#18755 Evian
#18732 Laca
#18619 GDI
#18548 dorka1234
#18584 Értékes
#18386 Szaben
Jelenleg nincs aktív szavazás
Korábbi szavazások

Jelenleg 26 felhasználó olvas minket

Hirdetés
ub
Union
uj_2
itt209kv

Kombinált szivargyújtó a csomagtartóban



A következő kapcsolást Mikley CARtárs, szegedi klubtagunk küldte be nekünk, hogy osszuk meg veletek! Igaz, a kapcsolás egy Suzuki IGNIS -ben született meg, de bármely Suzukiban reprodukálható!

A kapcsolás célja, hogy olyan szivargyújtó csatlakozót szereljünk, ami 3 -féle lehetőséggel szolgál.

A kapcsoló lehetséges állásai:

0 - ki van kapcsolva
1 - gyújtásról veszi a vezérlő jelet és csak akkor van +12V= feszültség a szivargyújtó csatlakozóban, ha gyújtáson van a kulcs
2 - direktbe, mindig megy, állandó +12V= feszültség van a szivargyújtó csatlakozóban

001

A leírás és a képek megtekintéséhez nyomd meg a Bővebben>> gombot!

 

A kapcsolási rajz roppant egyszerű.

*1
Ez a kábelkorbács az, ami jön az áramkörünkbe.
Jelölések:

1- ez a +12V= betáp, ami az aksiról jön közvetlenül
2- ez a gyújtáskapcsoló utáni +12V= feszültség, ezt csak vezérlésre használjuk
3- ez a test, ezt nem muszáj hátrahozni, elég a kocsi szerkezetét (kocsiszekrényt) felhasználni.

Én ezt is hátrahoztam, mivel 3 eres kábelt tudtam venni ilyen 4 mm2 -es átmérőbe, ha már jön akkor legyen haszna is az érnek.

*2
Ez a szivargyújtó csatlakozója.

*3
Itt én építettem be zéner diódás plusz lerelézést, ha a feszültség 11V alá esik le akkor a vezetéket nem zárja egy második relé. Így nem merül le az aksi.
Mivel nem egyszerű, és be kell állítani a tranzisztor munkapontját ellenállással, amit én trimmer potival tettem, így nem részletezném azt a rajzot. Akit nagyon érdekel elárulom.

Hogyan jutok hozzá a +12V= -hoz?

002

A vezető oldalt ha megbontjuk, és benézünk. Látunk egy fehér-piros és fehér-kék kábelt ami egy közös csatlakozóban csatlakozik.
Szemét vagyok és a fehér-kékből lopok magamnak áramot.

Látható, hogy jó vastag a kábel, hisz 60A-es. Véletlen sem vágjuk el, a szigetelést öngyújtóval leolvasztjuk, lekapargatjuk, és csatlakozót szerelünk rá, aztán alaposan leszigeteljük.

Látható a képen, hogy én egyből egy lengő biztosítékot tettem fel, ezt feltétlen tegyük meg! Különben 60A-es biztosítékért rohangálhatunk, ha zárlatot okozunk véletlen.

Jó vastag, 4mm2 kábelel vittem el.

Kb. 2 méter kell, hogy a 12V= -ot a váltóboksz-hoz elvezessük.

003     004

A váltóbox-ban ha megfigyeljük a szivargyújtó csatlakozót 3 kábelt találunk.
Itt sem vágtam el a kábeleket, hanem leloptam róluk.
Itt 3 kábel van.
1- csak gyújtás jele
2- +12= volt ha forditjuk picit a kulcsot
3- test

Megj.: Aki nem akar kacifántoskodni kapcsolóval, csupán hátra vinni +12V= -ot.
Már itt megteheti. Simán fogja hátra viszi. És slussz.
A fehér-fekete kábel a +12V= -t a másik csupán a gyújtás jel, no meg fekete a test. (váratlan meglepetés)
Megjegyzem ez a 15A es biztosító sajnos mást is kiszolgál, így nem tartottam szerencsésnek innen vinni hátra, föleg hogy nekem 15A telibe kellhet hátul.

005

A váltó boxból 4 méter kábel vezet hátra.
Szépen itt is az anyós ülés felé vezetve és az ajtónál végig a küszöbnél a többi kábellel hátra baktatunk.

Hátul a relét szépen rögzítjük.

Én ilyen két oldalú ragaszót is felhasználtam, ami tapad mint a légypapír. Egy kicsit pillanat ragasztóval upgrade-eltem.
Szépen bekábelezzük. Ez jól fog tartani.
Látható hogy alul a relé.
Kicsit felette a csatlakozó.
Jobbra a kapcsoló.
(kis reklám) Bal oldalt meg a belső világítás amit KaCsa ötletéből merítve betettem.

006

És íme az alkotás.
Lehet hátul akár invertert, meg akár hűtőládát üzemeltetni.

Sajnos ilyen semmilyen peremes kapcsolót találtam, így a marás nyomok ott vannak körülötte, majd keresek nagyobb peremest és kicserélem. Vagy így marad mert fejjel lefelé van elhelyezve.

 

Alkatrészek:
-1 db szivargyújtó csatlakozóban
-1 db 3 állású on-off-on kapcsoló, (jó lenne ha vastag pereműt vennétek, vagy ügyesebben marnátok mint én)
-Sok apa és anya saru. Nem számoltam össze mennyit vettem, mert menet közben kinyírtam párat
-1 db teljesítmény relé
-1 db 1N4007 dióda a reléhez
-4 méter 3 eres 4mm2-es kábel
-2méter sima 1 eres 4 mm2-es kábel
-szigetelésnek szigetelőszalag, és zsugor csövet a kábel saru végekre
-tartósabb rögzítésre kétoldalú ragasztót pillanatragasztóval kombinálva. (ez már csak az örökké valóság miatt tettem meg.)

2016 - Mikley

 

 


2016. július 10. 15:56 
 
Név:  Vendég
Hozzászólás:
Nincs jogosultság a hozzászóláshoz.
Biztonsági kód: Biztonsági kód ->
A név mező kitöltése kötelező

#ID8693

 Név:
 air
Dátum: 2016. augusztus 27. 06:35 
Köszönöm.
» Válasz erre
#ID8692

 Név:
 KaCsa
Dátum: 2016. augusztus 27. 03:25 
Ez a cikk a jelenleg a "Szereld magad" menüpontban található!

Mivel bármelyik Suzuki típuson kialakítható, nem igazán típus specifikus, itt van a helye.
» Válasz erre
#ID8691

 Név:
 donpick
Dátum: 2016. augusztus 26. 21:47 
Srácok erre nincs megfelelő topic? Ott kellene ezeket megoztani?
» Válasz erre
#ID8690

 Név:
 mikley
Dátum: 2016. augusztus 26. 21:43 
a megcsapolást a csatlakozó alatt a kábelből igen.
le olvasztod a szigetelést rá teszed a másik kábelt.
jó lenne ha rá tudnád forrasztani hogy jól tartson.
aztán jól leszigeteled.

én úgy furtam ki. hogy egy fúrószárral furtam egy lyukat, és úgy tágitottam a furatott ugyanazzal a furó szárral.
a végén tapétavágó késsel a finomítasokat befaragtam.

kár el menni szerelőhöz ezzel. csak a furóval figyáz ne furj bele véletlen valamibe.
a kábel halehet minimum 1.5mm2 es legyen.
» Válasz erre
#ID8689

 Név:
 air
Dátum: 2016. augusztus 26. 21:02 
Köszönöm.
Azt hiszem az első változatnál maradnék.
Hogyan célszerű, biztonságos a jelenlegi csatlakozó kábeleit megcsapolni?
Szigetelést olvasztani és rákötni, vagy közvetlenül a szivargyújtó alján lévő csatlakozót megbontani?
Ha ez utóbbi, akkor azt pontosan hogyan kellene?
Illetve a műanyag váltó-boxot hogyan érdemes megfúrni, mert egy 24mm-es lyukat kellene rá alkotni a csatlakozó beépítéséhez.

Vagy vigyem inkább egy autóvillamossági szerelőhöz, akinek ez egy félórás ujjgyakorlat, és fizetek érte 3-4000Ft-ot?
» Válasz erre
#ID8688

 Név:
 mikley
Dátum: 2016. augusztus 26. 19:23 
a fém részekről nem javasolnám a testelést.
a kocsi testelési pontjai a szervíz könyvbe fel van sorolva.
a legközelebbi a vezetö ülésnél a bal sarokban található.
nem tudom az elképzeléseidet.
gondolom az alábbi 2 lehetőség közül választasz.
1. ha abból a 12V ból akarsz dolgozni ami ott van a csatlakozoban. akkor a testel együtt a mostani szivargyújtó kábeleiből lopd le.
2. ha saját kábelt akarsz akkor ahogy itt írom úgy csináld. csak egy testet is vigyél melette. a relét meg oda tedd a váltóboxba.

csak óvatosan szerelj mert ott a légzsák központja. inkább áramtalanítsd le.
» Válasz erre
#ID8687

 Név:
 air
Dátum: 2016. augusztus 26. 17:59 
Hello!

Én is egy második aljzatot szeretnék beépíteni, de én a váltókar mellé szeretném rakni, a gyáritól kb. 30 centire.
A gyári csatlakozónál fehér-fekete kábel a +12V, testet pedig vehetek elvileg bárhonnan. Ha jól értem.
A box alatt vannak fém részek, akkor azokról is vehetem a testet, ugye?
Illetve az aljzatnál a testet kell a külsejére (palástjára) kötni , a 12V-ot pedig az aljára, középre?
» Válasz erre
  • Ignis Klub
  • Swift Klub
  • Sx4 Klub
  • Splash Klub
  • Vitara Klub
  • WagonR+ Klub
Az első magyar szélvédő matrica webáruház___SzélvédőMatrica.hu