Tolatóradar beszerelése
A kiválasztás és beszerzés:
Mindenképpen
négy szenzorosat szerettem volna
A gyárit túl drágának találtam. Az Interneten és néhány fővárosi boltban körülnézve
9 000 és 50 000 Ft közötti áron találtam különböző típusokat és gyártmányokat.
Nagyon gyenge "kínai" kivitelt sem szerettem volna, de a magasabb árúak meg
a pénztárcámnak nem feleltek meg és talán nem is adnak annyival többet, mint
amennyivel többe kerülnek. Így a Spal négyszenzorosát választottam (4 érzékelő,
mely akár színre fújható, a vezérlő egység és egy hangjelző), valamint a hozzá
külön megvásárolható kijelzőt melyeket a legolcsóbban egy nagykanizsai cég weboldalán
találtam meg. A postai szállítással együtt 25 000 Ft-ért megkaptam. Ez a típus
a leírása szerint öntanuló, vagyis pl. egy vonóhorgot, vagy spoilert ami az autóval
együtt mozog, "megjegyez" és arra nem sípol be.
A
csomagban magyar nyelvű leírással, garanciával együtt egy fémházas vezérlő doboz,
4 db kb 2,5 m-es kábellel ellátott 22 mm átmérőjű szenzor, egy kb 1 m-es kábellel
ellátott hangkeltő (egy kapcsoló is van rajta, mellyel alacsonyabb és magasabb
hangerő között állítható), egy kb 1 m-es tápcsatlakozó kábel melynek egyik vége
csak csupaszolt, két műanyag kis eszköz mellyel "megcsapolható" a tolatólámpához
menő kábel (így a készülék csak a tolatáskor kel életre), és néhány műanyag
kábelbilincs. Valamint a külön megrendelt műszerfal kijelző (és hozzá csatlakoztatható
kb 6 m-es kábel), mely mind a négy érzékelő jelét külön-külön mutatja, így láthatóvá
teszi, melyik oldalon van közelebb az autó háta mögött valami tárgy. A Spal
egy a tetőre rögzíthető kijelzőt is ajánl a rendszerhez (még az áruk is megegyező),
de nekem a műszerfalos változat tetszett meg jobban). Természetesen a kijelző
nem véletlenül van külön, hiszen nélküle is teljes mértékben használható az
alapkészlet, a csak hangjelzéssel.
Beszerelés:
Mivel én magam nem rendelkezem túl nagy gyakorlattal a gépjárművek szerelése terén, egy kollegám segített a beszerelésben. Mivel a készlet nem tartalmaz a műanyag lökhárítón a szenzor helyének kifúrásához 22 mm átmérőjű "fúrót", így először biztosítani kellett egy 22 mm-es kúpos marót.
A beszerelés első lépéseként a hátsó lökhárítót kellett leszerelni. Ehhez a csomagtartót kinyitva szemből pont látható két csavart (nem a lámpaburákat tartót), ki kell csavarni. Ezután a két hátsó kerékdobnál kb 4-4 db patentet (a patent feje két részből áll, és a felső lap kihúzásával oldható a patent), és 1-1 db kereszthornyos csavart kellett kicsavarni:
A csomagtartó belső oldali műanyag borítását és az oldalkárpitokat is olyan műanyag patentok tartják, melyeknek a közepét kell benyomni és akkor törésmentesen kiszedhetőek, vissza pedig úgy rakhatóak, ha a közepét ellenkezőképpen kitoljuk, és a helyére pattintáskor a középső pöcköt az eredeti helyére benyomjuk.
Ezek után a lökhárítót már csak a két oldalon egy-egy műanyag "bak" tartja, melyről finoman felfelé emelve és óvatosan kifelé billentve le lehet pattintani az egész elemet. A rendszámtábla világítás és a hátsó ködlámpa két csatlakozóját ki kell oldani és máris teljesen szabad a lökhárító.
Ezután jött a szenzorok helyének kimérése. 40 és 60 cm magasságban kell lenniük, így én a kb 50 cm-t választottam. Ez azért is jó, mert a hátsó lökhárító alatti merevítők ebben a magasságban nincsenek útban, és ráadásul ránézésre is szimmetrikusnak tűnik kívülről. Szélességben a leírás a szélektől 1/8-adra az első, utána 2/8 és 2/8-ra a belső érzékelőket javasolja. Ebben az esetben kb 22-24 cm az 1/8-ad, tehát a két szélétől a lökhárító elemnek ennyit mértem befelé. A középső érzékelők a rendszámtábla két oldalától néhány cm-re kerültek kimérésre. Végül a bejelölt helyeken egy 5-ös fúróval előfúrása, és utána a 22 mm-es lyuk elkészítése következett.
A vezérlő egységnek a jobb oldali hátsó kerék mögötti üreget választottam, ehhez a kárpitot félre kellet hajtani.
A kis műszerfal kijelzőt kell csak előre kábelezni (ezt segíti, hogy a kb 6 m-es kábelre elég csak a végén a kb 10 cm-es rövid kis kábellel rendelkező kijelző csatlakoztatni). Végig lett vezetve a csomagtartó hátfalán, és utána a bal oldali kábelek mellett (a hátsó ülés és az első ülés és a küszöb közötti műanyagot lepattintva) előre, egészen a műszerfal aljáig. Végig mindenhol az ott futó kábelkorbácshoz rögzítve műanyag bilinccsel.
A kábelt felhozva a kormányoszlop mellett, a kijelző rövid kis csatlakozókábelét pedig műanyagok szétszerelése nélkül is, egy kis ügyeskedéssel a sebesség mérő műszer plexije előtt sikerült levinni, és ott összecsatlakoztatni a hátulról jövő kábellel.
Természetesen az öntapadós kis kijelzőt, mindenki oda rögzíti, ahova neki tetszik.
Az érzékelőket ill. kábeleiket a megfelelő sorrendben befűztük a lyukakba és bepattintva (figyelve, hogy a jelölt pontja legyen felfelé) a szenzor fejét már csak a kábeleknek a csomagtartóba való bevezetése következett. Ezt a meglevő kábel bevezetési pontnál oldottuk meg.
A lökhárító visszaszerelhető a patentokkal és a csavarokkal.
Ezek után a rendszer rákötését kellet elvégezni a tolató lámpához menő kábelre. Ez nagyon egyszerűen megoldható a készlethez kapott két kis késes műanyag csatlakozóval (megcsapolja az autó kábelét). A jobb oldalon a hátsó lámpától a kerék mögötti üregbe befutó kábelek közül a tiszta feketére és a tiszta pirosra van szükségünk (a lámpabúra leszerelésével lehet meggyőződni, hogy tényleg ez-e a tolatólámpához menő). Értelemszerűen a tolatóradar vezérlőjéből érkező fekete kábelt az autó fekete-, a pirosat az autó piros kábelére kell csatlakoztatni. A műanyag csatlakozó késének összenyomásához egy laposfogó ajánlott.
A hangjelző eléggé hangos (mivel nincs beépítve az autómba extra hangtechnika J ) ahhoz, hogy a vezérlő környékén, a jobb hátsó kerék mögötti és a csomagtartó kárpitja által elválasztott hátsó üregben, a vezérlő mellett maradhasson. Így már csak a kábelekkel együtt a vezérlő dobozkát kellett lerögzíteni az üregben, a hozzá adott tépőzáras öntapadóval.
A kárpit helyreigazítása és a csomagtartó belső műanyagjának patentokkal való visszarögzítésével készen is van a teljes szerelés.
Működés:
Amikor a sebességváltót hátramenetbe tesszük, (és világítani kezd a tolató lámpa) a készülék áramot kap és bekapcsol. A bekapcsolást egy kis sípolás jelzi. Ez azért is hasznos, mert a sebességváltóból "kispórolták" a hátrameneti álláshoz a határolót, így hang is figyelmeztet, ha hátramenetbe kapcsolunk. A kis kijelzőn megjelenik egy vonal. Amennyiben valami (tárgy vagy élőlény) kb 1 méterre megközelíti az autó hátát (vagy az autó a valamit ), egy ritkásan ismétlődő sípoló hangot lehet hallani, és akinek van kijelzője azon számmal megjeleni a tárgy távolsága cm-ben, valamint az is látható, hogy melyik érzékelőhöz van közel, vagyis melyik oldalon van a tárgy. Minél kisebb a távolság a valami és az autó között, annál sűrűbben sípol a hang és annál több LED világít a kijelzőn. Amikor a kb 40 cm-ert eléri, folyamatossá válik a sípolás.
DP73, Swift Klub
|
|||
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre | |||
» Válasz erre |