Bejelentkezés
Név: 
Jelszó: 
emlékezz rám emlékezz rám
Nyelv / Language



Hirdetés
SKEQRCODE
A 10 legújabb tag

#30001 PéGé
#29963 mcmeszi68
#29871 bettyna866
#29565 Joozsef
#29512 Lini90
#29464 Windy02
#29416 Zoli58
#29298 Katka05
#29048 ivimi
Jelenleg nincs aktív szavazás
Korábbi szavazások

Jelenleg 75 felhasználó olvas minket

Hirdetés
UNION
UR-170x5
UNION-1
Kar2

Suzuki Swift audió építés



Az alábbiakban képekkel illusztrált beszámolót olvashattok az egynapos Swiftem Hi-Fi rendszerének megfizethető, de nagyságrendi javulást eredményező átalakításáról.

A beszerelést Lázár József alias lazivil1, jól ismert villanyászunk hajtotta végre, jómagam csak az aprómunkában (csavarozás, bandázsolás, madzaghúzkodás), fotózásban, és jelen dokumentum elkészítésében jeleskedtem. Ezúton is köszönöm Józsi szakértelmét, és türelmét, hisz - igaz, sok mindent most tapasztaltunk meg, hisz a típus még nagyon új - de reggel 8-tól este 23:30-ig gyakorlatilag megállás nélkül igát húzott, nem csodálom, hogy a végén már csak pislogtunk egymásra. A teljesség kedvéért hozzáteszem, ez idő alatt nem csak az audió-rendszer tuning készült el, hanem ultrás riasztó, automata ablakemelő- és záró modulok, rejtettkapcsoló, is került a gépbe, mert ügyebár ezek azért nem ártanak a mai világban.
 
- Pár szó a gyári rendszerről - Ignis összehasonlítás:

Akik ismernek, tudják, Ignisből ültem át, így reálisan tudom összehasonlítani a gyári rendszereket, és a beavatkozási lehetőségeket. A swift fejegysége jobb. No nem sokkal, de legalább a végfoka jóval erősebb, és finomabban állítható a legtöbb paraméter. A kormányról vezérelhetőség (felszereltség-függő), már csak hab a tortán, bár ahogy már mások is panaszkodtak, ha a hangerőt kormányról állítjuk, az ezt kísérő csipogás idegesítő. Józsi azt saccolja, a fejegységen tán kikapcsolható (nem dokumentált), de más 5lete neki sincs. Mindkét fejegység magas-kiemelése elfogadható, de a mélyhangok kiemelése meglehetősen torz. Mindkét típusban gyárilag, Sandokan utódai által (gy.k.: Malaysia) iparszerűen összekalózkodott papírmembrános "rezegők" igyekeznek elborzasztani a kevésbé kompromisszumkész zenebarát kollégákat.

Az ignisben (GS) a gyári hangszórókiosztás a következő. Elöl 10cm-es pár a műszerfal tetején, no meg két csipogó az ablakháromszögben, hátul két 13cm-es pár a kalaptartók széleinél. Ezek már méretüknél fogva sem túl ideálisak, az elhelyezkedésük pedig enyhén "divatjamúlt", de jobb minőségű hangszórókra cserélve, a helyeket akusztikai vattával bélelve, sokat javítható a helyzet, noha csodát ne várjunk, basszusunk nem lesz (16,5cm alatt? Műanyaggal körüldobozolva? Nemár). Ezt célszerű a csomagtartóban elhelyezett valamilyen "mélyhang-keltővel" kiegészíteni, ekkor már elég szépen szólhat (jó hangolás kell). Esetemben ez egy SAL aktív cső volt, sokan ismerik, mivel pénztárcám ezt engedte meg, és egész jó a hatás, bár a mély-közép tartomány picit lukacsos, még ha a csövet felengedjük viszonylag magasra, akkor is.

Az új swiftben már jobb a helyezet. Ahogy már említettem, a papírmembránok maradtak, de a helyek és méretek jobbak. A csipogók maradtak a tükörháromszögben, a hangszórók azonban a négy ajtóba költöztek. A gyári kiemelőkeret szűkít is, (lásd képeken később), így a hangszórók membrán-mérete kisebb, mint egy átlagos 165-ösé, ami a helyükre tehető. Az ajtók belső ürege nem éppen vájtfülü-barát, de akusztikai vattával ezen gyorsan lehet segíteni, jól meg kell tömni az istenadtát, figyelni kell persze az ablakok lehúzhatóságára. (Ezen művelet közben megtapasztalhatjuk az "anyagot" ami a kis méregzsák oldalsó ütközésvédelméért felelős, és ez azért megnyugtató.) A nagyobb hangszórók jobb basszust produkálnak, de csoda nincs, a papír hamar torzul (ebbe a fejegység nem túl kifinomult mélyhang-kiemelése azért besegít). Jobb hangszórókkal viszont SUB nélkül is korrekt zene építhető, SUB-bal viszont egészen emberi a hatás, noha a hangolás, a membránok "bejáratása" még nem történt meg, így véglegeset nem tudok mondani...

- Lássuk tehát képekben, miről is szól ez az egész:

Rögtön látható az alaposan lebontott bal első szekció, igaz, ha csak audió-tuning készül, ekkora "rombolás" talán nem szükséges.



(Kárpit-eltávolítás: Elöl a felső részen két bolha tartja (tipikus suzuki cucc, gondolom nem szolgál magyarázatra), hátul ilyenek nincsenek, viszont elöl-hátul van mindíg csavar a nyitó-kilincsnél, meg az ajtócsukó fogantyúban, amiket ki kell szedni. Ezután a kárpit aljánál célszerű a műanyag patentokat (nem a törős fajták szerencsére) felfeszíteni, végül mindíg az ajtók hátsó részénél kezdve a leemelést felfelé leforgatni a fémlemezről az idomot, miközben az alját kicsit eltartod. Természetesen ha elkülönült, az elektromos csatikat le kell húzni.
Visszafele pontosan ugyenz, fordíva... :))

Special thanks to kcsabbbika-nak az észrevételért (index) )


Jó ha tudjuk, ezt cseréljük (látható, hogy a gyári keret szűkit, figyeljük meg az "ultragagyi" membránt, és a hátoldalon a hatalmasnak nem nevezhető mágnest, ami hogy mit bír megmozgatni, nem tudom):



Erre (Hertz 165-ös, kétutas hangszóró, melyből két párat vettünk az egyik műszaki óriásban, paramétereibe most nem mennék bele, legyen elég, hogy egy felső középkategóriás cucc, de mással is helyetteíthető, a gyárinál vélhetőleg csak jobb lehet. Figyelni kell a méretekre, a mágnes mélysége ne legyen több 65mm-nél, és a belső "ufó" ne emelkedjen ki a síkból, mivel ennyi fér az ajtóüregbe, ill. a kárpit alá.):



Mivel a kiegészítő-gyártás még nem gyárt keretet a swifthez, így magunknak kell gondoskodni róla. Józsi már előre legyártott Astra-keretből négy megfelelőt, szépen megesztergálta, hogy a gyári keret mintájára kb 2cm-t emeljen, így az ajtótérben elfér a mágnes, és még a kárpit alatt maradunk (hátul ezzel azért bonyodalmunk volt, de erről majd később). A keretekre fém-fülecskéket hajlított, melyeket pop-szegeccsel rögzített hozzájuk, íme:




Az első ajtóhelyek a kárpit lebontása, a gyári cucc kiszedése után így fest. Itt már bekerült hátra a vatta, és a konverter-saruk is (eredetileg asszimetrikusak, de mivel a Hertz szimetrikus csatikkal bír, így a konvertersaru negatívjait is újra kellett saruzni). A konvertálásból származó nagy műanyag csati potenciális zörgésforrás, így azokat gondosan bandázsoltuk, majd a vatták közé nyomkodtuk:



Ezután a kész keretet a helyére próbáltuk, és a megfelelő csavarozási pontokon megtörtént a lemezek kifúrása. A madzagokat átmenetileg betoltuk az ajtó-testbe, mivel a keretet úgy csavaroztuk fel, hogy alá megintcsak akusztikai vatta kerüljön, melyet szintén a csavarok fognak a helyükre.



Ezután, ahogy Józsi találóan megfogalmazta: "kövekezik a nőstény jegesmedve ivartalanítása". :) A kifeszített vattába függőlegesen nyílást vágtunk, és kivezettük az "eltávolítandó szerveket". A sarukat az új hangszórókra csatlakozattuk, majd minden a helyére került. Minden egyes hangfal rögzítése után "lepróbáztuk" azokat, a kárpit felrakása előtt (A kárpit kellemesen precíz illesztésekkel rendelkezik, mindketten megállpítottuk, bár Józsi megjegyezte, más új swiftben látott már zörgő kárpitott is, lehet tehát, csak mázlim van).




A hátsó hangfal-helyek nagyon hasonlóak. Problémás viszont (buktunk is vagy egy órát emiatt), hogy a kárpit nem olyan magas a hangfal felett hátul, így a keretünk magasságát cirka 8mm-el csökkentenünk kellett (így még elfért a mágnes az ajtóban), és a kárpit belső oldaláról is lecsíptük körbe a peremet, ami a gyári kiemelővel a kisebb hangfalat amúgy asszimetrikusan körbeveszi. Mindezen módosítások után a hátsó hangfalpár az elsőkhöz hasonlóan a helyére került.



Következett, a SAL aktív cső. A hangfalkábelek mindkét oldalon a hátsó ajtó küszöb-borítása alatt vannak visszahajtva a B-oszlop felé, így elég csak azokat kibontani (mi persze nyomoztunk egy kicsit, így a B-oszlop belső borítását is lekaptuk), ha magas-jelet szeretnénk nyerni róluk, mint esetemben a SAL-nak. Itt csatlakozva húztuk őket hátra (pontosabban hátulról húztuk előre), és csatlakoztattuk később a SAL aktív cső magas-bemenet helyeire. A csövet én balra orientáltam (az IS-emben jobboldalt volt), mert közvetlenül az akkuról akartuk nyerni az állandó 12-t, meg a testet is, így a tápvezeték vezetése ezen az oldalon egyszerűbb. (A közvetlen akun testelés sokak szerint felesleges, de mi egyetértettünk abban, hogy így tisztább hang nyerhető a csőből). A kapcsolt 12-t a műszerfal alatt, a baloldali kábelkötegről "nyerte ki" Józsi. Elöl az aksin a táp-kábelek körsaruval, és 10-es anyával kerültek rögzítésre. A jobboldali hátsó hangfal-jel picit hosszabb kábelen került hátra, mivel a pótkerék feletti borítás alatt még át kellett vinni a túloldalra is. Miután minden kábel a helyére került a SAL is szépen befigyelt hátra, és legnagyobb meglepetésemre még így is egész tetemes mennyiséget lehet bepakolni ide:




Köszönet jár a fentiekért természetesen Józsinak, de Lively (Ignisklub) is kivette a részét a dologból, fuvarosként, drukkerként, és tanácsadóként is. Íme a "szokásos" bandzsított bizonyíték (nem ígéret):



No és persze nem általlom aláírni sem, köszönöm, hogy volt türelmed mindezt végig rágni, remélem segíteni is fog adott esetben:

 

KiberLovag - Swift Klub, 2005


2005. augusztus 06. 12:32 
 
Név:  Vendég
Hozzászólás:
Nincs jogosultság a hozzászóláshoz.
A név mező kitöltése kötelező

#ID17331

 Név:
 
Dátum: 2024. szeptember 20. 22:04 
» Válasz erre
#ID7778

 Név:
 
Dátum: 2012. november 28. 06:42 
Természetesen. Ha ügyes vagy, akkor nem töröd el!
» Válasz erre
#ID7777

 Név:
 
Dátum: 2012. november 28. 00:14 
Értem, és akkor visszafele is lehet pattintani, nem fog letörni a bütyök?
» Válasz erre
#ID7775

 Név:
 
Dátum: 2012. november 27. 19:27 
Csak pattintós! Kivétel ez alól a kilincs rész , ahol csavar van, illetve a fogantyú!
» Válasz erre
#ID7773

 Név:
 
Dátum: 2012. november 27. 15:26 
Üdv !
Az ajtókárpitot milyen módon tudom eltávolítani ? kipattintós ? vagy vannak valahol csavarok ? előre is megköszönném ha valaki részletesen leírná nekem aki már csinált ilyet !
» Válasz erre
#ID7013

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. szeptember 12. 17:46 
Kajak örülök, hogy megtaláltam ezt a leírást, tényleg sokat segítettél vele. Főleg a hangszórók méretét illetően voltak sötét foltjaim, de segítettél ebben is.
Mégegyszer köszi! :)
» Válasz erre
#ID6785

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. március 20. 20:37 
Hali nekem egy swift van 98-as az lenne a kérdésem vali nem e tuggya a gyári rádiót hogyan lehet kiszedni
gondolom valami patent fogja de namakarom eltörni
ha valaki tud léci PLS KÖSZI
» Válasz erre
#ID6769

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. március 16. 18:52 
hello!azt szeretném megkérdezni hogy az ajtónál hogyan lehet leszedni a kárpitot?elöl és hátul?
» Válasz erre
#ID6586

 Név:
 Vendég
Dátum: 2009. augusztus 05. 20:14 
Szia!
Nagyon korrekt képet kaptam arról mire is számíthat az, aki nekivág Swift-jének audió rendszerének fejlesztésébe. Egy hasonló átalakításon már én is túlvagyok (4 db SONY XS-F1736SE), viszont továbbra sem tartom kielégítőnek a mélyhangok jelenlétét. Előző Swift-emből megmaradt mélyládámat és erősítőmet szívesen beépíteném a hiány kiküszöbölésére - bár a sedan-hoz képest valóban nem marad csomagtér -, de sehol nem találtam eddig leírást a gyári PACR05-ös (Panasonic) fejegységhez. Van-e egyáltalán mélyláda kimenet az egységhez? Esetleg mit javasolnál?
Előre is köszönöm válaszod! Balesetmentes autózást!
S.
» Válasz erre
  • Ignis Klub
  • Swift Klub
  • Sx4 Klub
  • Splash Klub
  • Vitara Klub
  • WagonR+ Klub