Bejelentkezés
A 10 legújabb tag
#30001 PéGé
#29963 mcmeszi68
#29871 bettyna866
#29580 petermester24
#29565 Joozsef
#29512 Lini90
#29464 Windy02
#29416 Zoli58
#29298 Katka05
#29048 ivimi
Jelenleg nincs aktív szavazás
Óriási meglepetés a Dakar történetében!
Végleges a döntés: elmarad a Dakar rally
Újabb részletek a cikkben (08.01.05.) |
2008. január 04. 14:10 |
Váratlan
fordulatot vett a 2008-as Dakar rally. Ma délben Étienne Lavigne, a
Dakar rally versenyigazgatója rendkívüli sajtótájékoztatott hívott
össze, ahol hivatalosan bejelentette, hogy az idei sivatagi kaland
elmarad. A hírt döbbent csend kísérte, mert bár napok óta ment a
találgatás a mauritániai helyzet megoldására, erre a merész lépésre
senki nem számított.
A decemberi mauritániai mészárlás
- melyben négy francia turista veszítette életét, egy pedig súlyosan
megsebesült – olyan lavinát indított el, amely magával sodorta a teljes
Dakar rallyt. Még a múlt hét folyamán elutaztak Mauritániába a verseny
főszervezői, hogy tárgyaljanak a mauritániai kormánnyal és a
hadsereggel a kialakult helyzetről. Akkor merült fel először, hogy
esetleg módosítani kell szakaszokat a viadalon. A kormány garantálta a
szervezőknek a versenyen részt vevők biztonságát.
A francia kormány tegnap mégis kiadott egy közleményt, miszerint a francia állampolgároknak nem javasolják a Mauritániába történő utazást, mert nem fogadják el a mauritániai kormány biztosítékait a versenyre vonatkozóan. Ennek ellenére ma a megszokott mederben kezdték az adminisztratív és technikai átvételeket, ám délelőtt 10 órakor hirtelen lezárták az átvételeket, kiürítették annak helyszínét.
A szervezőség azzal magyarázza a döntést, hogy a Dakar mezőnyét közvetlen terrorfenyegetés érte, és ebben az esetben nem tehettek mást, minthogy törlik a versenyt.
"A francia külügyminisztériummal történt egyeztetés után úgy határoztunk, hogy nem rendezzük meg a Lisszabon-Dakar rallyt” - áll a szervező közleményében. Ahogy fogalmaztak: a terroristák egy év kemény munkáját tették tönkre azzal, hogy miattuk nem rajtolhatott el a világ leghíresebb tereprali versenye.
”A Dakar egy szimbólum és senki sem teheti tönkre a szimbólumokat. A mostani döntés nem befolyásolja a Dakar jövőjét” - mondta Étienne Lavigne.
”Sajnálom, hogy a politika beleszól a versenybe, és hihetetlenül csalódott vagyok, hogy nem versenyezhetek – mondta Szalay Balázs. – Azonban egyetértek a rendezők azon döntésével, hogy nem rendezik meg a versenyt, mert ha egy kicsit is fennáll a fenyegetettség veszélye, akkor ez az egyetlen helyes döntés. A jövőről egyelőre korai lenne beszélni, elképzelhető, hogy még az idén rendeznek egy másik versenyt, de az biztos, hogy jövő januárban ismét megszervezik a Dakart.”
A versenyzők egyetértenek a szervezők döntésével, hiszen óriási felelősség lett volna nyolc teljes napon át egy olyan országban tartani a mezőnyt, ahonnan emberéleteket veszélyeztető, konkrét fenyegetést kaptak. Márpedig a terroristák a múlt héten bebizonyították, hogy nem a levegőbe beszélnek. Az is óriási felelősséget jelent, ilyen méretű döntést hozni, hiszen forintban is milliárdokban mérhető az a veszteség, amely csak a szervezőket érinti. Bár részleteket senki nem tud arról, milyen információkkal rendelkeznek a szervezők a fenyegetettségről, egy ilyen horderejű döntéshez nagyon alapos indokra van szükség, így valószínűleg komolyabb dologról lehet szó, mint amelyekről a híradásokban találgatnak. Sokan gondolják úgy, hogy ezeket a szakaszokat módosíthatták, vagy törölhették volna, vagy esetleg óriási repülőgépekkel (ahogy pár évvel korábban) átszállíthatták volna az egész mezőnyt biztonságosabb területekre. Azonban, mivel ez a Dakar 30., jubileumi kiadása lett volna, éppen a nyolc mauritániai homokos szakasz adta volna meg a nehézségi szintnek azt a fokát, ami egy ilyen nívós versenyhez dukál. Ekkora szakaszt pedig képtelenség "módosítani", az már szinte egy új verseny szervezését jelentette volna.
Hogy milyen veszteségek érik a versenyzőket? A kár a csapatoknál több tízmillió forintra rúghat, hiszen a csapatok nevezési díjat fizettek a versenyre, szállást, repülőjegyeket foglaltak, emellett felmerülnek a már befizetett szállítási költségek, jogdíjak, biztosítási díjak és természetesen az újításokra, fejlesztésekre, tesztelésekre fordított összegek, de sorolhatnánk a végtelenségig. Nem beszélve arról, hogy egész éves munkájuk fekszik a résztvevőknek a Dakarban, és az erről szövögetett álmuk egy nappal a rajt előtt rombadőlt.
Csapataink Lisszabonban már a hazaútjukat tervezik, ha minden jól megy, holnap délután már itthon is lesznek.
Újabb részletek a történtekkel kapcsolatban:
További tervek
Szalay Balázs - mint a Szalay Dakar Team csapatfőnöke és egyben a versenyt szervező A.S.O. kelet-európai képviselője -, ma 13 órakor rendkívüli sajtótájékoztatón számolt be a Champs Sport Pubban a pénteken véglegesen meghiúsult 2008-as Dakar Rally eseményeiről.
A beszámolót egy nyilatkozattal kezte: "Minden magyar versenyző, így Palik László, Kis Sándor, Liszi László, Varga Ákos, Szilvási Péter és a magam nevében is nyilatkozom, hogy nem szándékozunk részt venni a Budapest-Bamako túrán - mert ezt nem nevezzük ralinak, hiszen csak egy túra -, és szeretnénk, hogy ha nem kevernék össze a Dakart a Bamako túrával, hiszen a két esemény minden szempontból összehasonlíthatatlan."
Elmondta, hogy nagyon alapos indokok kellettek ahhoz, hogy az A.S.O. meghozza azon döntését, miszerint a Lisszabon-Dakar Rally idei felvonását törlik. Miután január 3-án a francia kormány terrrorfenyegetésre hivatkozva felszólította őket, hogy ne rendezzék meg a versenyt, ezzel a mauritániai szakaszok biztosítása kérdésessé vált. Ezek után úgy tarthatták volna meg a viadalt, hogy teljes anyagi és erkölcsi felelősséget vállalnak magáért a versenyért, a résztvevőkért, illetve a versenyt kiszolgáló személyzetért. Nyilvánvaló, hogy ekkora kockázatot nem vállalhattak és nem hozhattak volna más döntést, minthogy a versenyt nem rendezik meg, még úgy is, hogy ezzel több millió eurós veszteség éri magát az A.S.O.-t is.
Még pénteken, Lisszabonban, dr. Ujhelyi István államtitkár tárgyalt a szervezőkkel, hogy a Budapest-Dakar rally esetleg már 2009. januárjában megvalósulna. Eredetileg a Dakar egy, már meglévő szerződés alapján szintén Lisszabonból indulna, de ha a helyzet nem változik és jövőre sem tudják garantálni a verseny biztonságát, más országokat keresnek, így szóba jöhet a budapesti rajt. Az államtitkár még hozzátette: "Egyelőre csak előszerződést írtunk alá, amely semmire nem kötelez bennünket, de Magyarország csak abban az esetben tudja felvállalni az eseményt, amennyiben százszázalékos biztonságot tudnak garantálni és a fenyegetés csak ezekre az országokra vonatkozik." A 2010-es rajtról szóló szerződést egyébként 2008. március 15-ig kell véglegesíteni.
Felmerült az a lehetőség is, hogy ha a verseny jövőre is Lisszabonból indul, valószínűleg Tunézia, Líbia és Egyiptom lennének a résztvevő országok. A szervezők ezeket nevezték meg biztonságos helyszíneknek, mert itt a francia kormány nem szólhat bele olyan mértékben a döntésekbe, mint a mauritániai viszonylatban.
Az A.S.O. kárpótolni szeretné a versenyzőket, ezért tervezik, hogy egy sivatagi és egy európai évközi versenyt szerveznek, amelyre meginvitálják az összes Dakar résztvevőt. A második egy kelet-európai rali keretében valósulna meg, mely Magyarországnak jól jöhet, hiszen több mint 550 versenyző részvételét jelentené. A nevezési díjak visszafizetéséről nincs döntés, opciókat fognak felajánlani a versenyzőknek, ilyen ez a két verseny is, ahol számukra nagy valószíbűséggel ingyenes lesz a nevezés.
"A Szalay Dakar Team - úgy mint a többi csapat is - nehéz helyzetbe került, hiszen mi a Dakarra készültünk, ahol a célunk az lett volna, hogy végigmenjük, és minél jobb helyezést érjünk el. Erre az esélyünk is megvolt, hiszen a Dakaron az eddigi legjobb technikával és háttérrel, valamint gyári támogatással, a GM felkészült mérnökeivel vettünk volna részt. A szponzorokat mi is szeretnénk kompenzálni, ezért a lehető legtöbb versenyen részt fogunk venni az idén, többek között az A.S.O. két versenyén is, hiszen az elmaradt versenynapokat pótolni szeretnénk."- tette még hozzá Szalay Balázs.
http://www.dakar.hu
A francia kormány tegnap mégis kiadott egy közleményt, miszerint a francia állampolgároknak nem javasolják a Mauritániába történő utazást, mert nem fogadják el a mauritániai kormány biztosítékait a versenyre vonatkozóan. Ennek ellenére ma a megszokott mederben kezdték az adminisztratív és technikai átvételeket, ám délelőtt 10 órakor hirtelen lezárták az átvételeket, kiürítették annak helyszínét.
A szervezőség azzal magyarázza a döntést, hogy a Dakar mezőnyét közvetlen terrorfenyegetés érte, és ebben az esetben nem tehettek mást, minthogy törlik a versenyt.
"A francia külügyminisztériummal történt egyeztetés után úgy határoztunk, hogy nem rendezzük meg a Lisszabon-Dakar rallyt” - áll a szervező közleményében. Ahogy fogalmaztak: a terroristák egy év kemény munkáját tették tönkre azzal, hogy miattuk nem rajtolhatott el a világ leghíresebb tereprali versenye.
”A Dakar egy szimbólum és senki sem teheti tönkre a szimbólumokat. A mostani döntés nem befolyásolja a Dakar jövőjét” - mondta Étienne Lavigne.
”Sajnálom, hogy a politika beleszól a versenybe, és hihetetlenül csalódott vagyok, hogy nem versenyezhetek – mondta Szalay Balázs. – Azonban egyetértek a rendezők azon döntésével, hogy nem rendezik meg a versenyt, mert ha egy kicsit is fennáll a fenyegetettség veszélye, akkor ez az egyetlen helyes döntés. A jövőről egyelőre korai lenne beszélni, elképzelhető, hogy még az idén rendeznek egy másik versenyt, de az biztos, hogy jövő januárban ismét megszervezik a Dakart.”
A versenyzők egyetértenek a szervezők döntésével, hiszen óriási felelősség lett volna nyolc teljes napon át egy olyan országban tartani a mezőnyt, ahonnan emberéleteket veszélyeztető, konkrét fenyegetést kaptak. Márpedig a terroristák a múlt héten bebizonyították, hogy nem a levegőbe beszélnek. Az is óriási felelősséget jelent, ilyen méretű döntést hozni, hiszen forintban is milliárdokban mérhető az a veszteség, amely csak a szervezőket érinti. Bár részleteket senki nem tud arról, milyen információkkal rendelkeznek a szervezők a fenyegetettségről, egy ilyen horderejű döntéshez nagyon alapos indokra van szükség, így valószínűleg komolyabb dologról lehet szó, mint amelyekről a híradásokban találgatnak. Sokan gondolják úgy, hogy ezeket a szakaszokat módosíthatták, vagy törölhették volna, vagy esetleg óriási repülőgépekkel (ahogy pár évvel korábban) átszállíthatták volna az egész mezőnyt biztonságosabb területekre. Azonban, mivel ez a Dakar 30., jubileumi kiadása lett volna, éppen a nyolc mauritániai homokos szakasz adta volna meg a nehézségi szintnek azt a fokát, ami egy ilyen nívós versenyhez dukál. Ekkora szakaszt pedig képtelenség "módosítani", az már szinte egy új verseny szervezését jelentette volna.
Hogy milyen veszteségek érik a versenyzőket? A kár a csapatoknál több tízmillió forintra rúghat, hiszen a csapatok nevezési díjat fizettek a versenyre, szállást, repülőjegyeket foglaltak, emellett felmerülnek a már befizetett szállítási költségek, jogdíjak, biztosítási díjak és természetesen az újításokra, fejlesztésekre, tesztelésekre fordított összegek, de sorolhatnánk a végtelenségig. Nem beszélve arról, hogy egész éves munkájuk fekszik a résztvevőknek a Dakarban, és az erről szövögetett álmuk egy nappal a rajt előtt rombadőlt.
Csapataink Lisszabonban már a hazaútjukat tervezik, ha minden jól megy, holnap délután már itthon is lesznek.
Újabb részletek a történtekkel kapcsolatban:
További tervek
Szalay Balázs - mint a Szalay Dakar Team csapatfőnöke és egyben a versenyt szervező A.S.O. kelet-európai képviselője -, ma 13 órakor rendkívüli sajtótájékoztatón számolt be a Champs Sport Pubban a pénteken véglegesen meghiúsult 2008-as Dakar Rally eseményeiről.
A beszámolót egy nyilatkozattal kezte: "Minden magyar versenyző, így Palik László, Kis Sándor, Liszi László, Varga Ákos, Szilvási Péter és a magam nevében is nyilatkozom, hogy nem szándékozunk részt venni a Budapest-Bamako túrán - mert ezt nem nevezzük ralinak, hiszen csak egy túra -, és szeretnénk, hogy ha nem kevernék össze a Dakart a Bamako túrával, hiszen a két esemény minden szempontból összehasonlíthatatlan."
Elmondta, hogy nagyon alapos indokok kellettek ahhoz, hogy az A.S.O. meghozza azon döntését, miszerint a Lisszabon-Dakar Rally idei felvonását törlik. Miután január 3-án a francia kormány terrrorfenyegetésre hivatkozva felszólította őket, hogy ne rendezzék meg a versenyt, ezzel a mauritániai szakaszok biztosítása kérdésessé vált. Ezek után úgy tarthatták volna meg a viadalt, hogy teljes anyagi és erkölcsi felelősséget vállalnak magáért a versenyért, a résztvevőkért, illetve a versenyt kiszolgáló személyzetért. Nyilvánvaló, hogy ekkora kockázatot nem vállalhattak és nem hozhattak volna más döntést, minthogy a versenyt nem rendezik meg, még úgy is, hogy ezzel több millió eurós veszteség éri magát az A.S.O.-t is.
Még pénteken, Lisszabonban, dr. Ujhelyi István államtitkár tárgyalt a szervezőkkel, hogy a Budapest-Dakar rally esetleg már 2009. januárjában megvalósulna. Eredetileg a Dakar egy, már meglévő szerződés alapján szintén Lisszabonból indulna, de ha a helyzet nem változik és jövőre sem tudják garantálni a verseny biztonságát, más országokat keresnek, így szóba jöhet a budapesti rajt. Az államtitkár még hozzátette: "Egyelőre csak előszerződést írtunk alá, amely semmire nem kötelez bennünket, de Magyarország csak abban az esetben tudja felvállalni az eseményt, amennyiben százszázalékos biztonságot tudnak garantálni és a fenyegetés csak ezekre az országokra vonatkozik." A 2010-es rajtról szóló szerződést egyébként 2008. március 15-ig kell véglegesíteni.
Felmerült az a lehetőség is, hogy ha a verseny jövőre is Lisszabonból indul, valószínűleg Tunézia, Líbia és Egyiptom lennének a résztvevő országok. A szervezők ezeket nevezték meg biztonságos helyszíneknek, mert itt a francia kormány nem szólhat bele olyan mértékben a döntésekbe, mint a mauritániai viszonylatban.
Az A.S.O. kárpótolni szeretné a versenyzőket, ezért tervezik, hogy egy sivatagi és egy európai évközi versenyt szerveznek, amelyre meginvitálják az összes Dakar résztvevőt. A második egy kelet-európai rali keretében valósulna meg, mely Magyarországnak jól jöhet, hiszen több mint 550 versenyző részvételét jelentené. A nevezési díjak visszafizetéséről nincs döntés, opciókat fognak felajánlani a versenyzőknek, ilyen ez a két verseny is, ahol számukra nagy valószíbűséggel ingyenes lesz a nevezés.
"A Szalay Dakar Team - úgy mint a többi csapat is - nehéz helyzetbe került, hiszen mi a Dakarra készültünk, ahol a célunk az lett volna, hogy végigmenjük, és minél jobb helyezést érjünk el. Erre az esélyünk is megvolt, hiszen a Dakaron az eddigi legjobb technikával és háttérrel, valamint gyári támogatással, a GM felkészült mérnökeivel vettünk volna részt. A szponzorokat mi is szeretnénk kompenzálni, ezért a lehető legtöbb versenyen részt fogunk venni az idén, többek között az A.S.O. két versenyén is, hiszen az elmaradt versenynapokat pótolni szeretnénk."- tette még hozzá Szalay Balázs.
http://www.dakar.hu
2008. január 04. 17:55
» Válasz erre | |||
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre |