Bejelentkezés
Név: 
Jelszó: 
emlékezz rám emlékezz rám
Nyelv / Language



Hirdetés
SKEQRCODE
A 10 legújabb tag

#30001 PéGé
#29963 mcmeszi68
#29871 bettyna866
#29565 Joozsef
#29512 Lini90
#29464 Windy02
#29416 Zoli58
#29298 Katka05
#29048 ivimi
Jelenleg nincs aktív szavazás
Korábbi szavazások

Jelenleg 64 felhasználó olvas minket

Hirdetés
UNION
UR-170x5
UNION-1
Kar2

E-Tempomat (nem csak) SX4-hez



 

Amióta megvettem az autómat 2006 márciusában, mindig is foglalkoztatott, hogy a Suzuki mérnökei vajon azt az ezüstszürke takarólemezt a kormánykerék jobboldalán miért nem használták fel arra, hogy egyéb vezérlő gombokat is elhelyezzenek rajta. Kicsit körülnézve a konkurensek között, vagy akár belepillantva a Suzuki magasabb kategóriáiba, a Grand Vitarába, vagy az amerikai SX4-be, meglepve tapasztaltam, hogy ott nagyon is kihasználták ezt a lehetőséget. Felmerült bennem a jogos kérdés, hogy nálunk, magyar SX4-eseknél ez nem lehetséges? Bementem néhány kereskedésbe, ahol kapásból elszomorítottak a hírrel, miszerint SX4-be nem rendelhető tempomat.
 
 
 
Nagyít


Interneten keresgéltem és egy amerikai fórumon találtam is választ a bennem felmerülő kérdések közül néhányra. Igen, SX4-hez mégis létezik gyári tempomat. Csakhogy az, mint kiderült, az amerikai motorvezérlőbe programozva jött csak ki. Ott persze a nem-tempomatos kocsiknál is aktiválható a tempomat egy egyszerű rákötéssel, ez persze kormánykerék cserét is igényel, mert ott kormányvezérlés szempontjából vagy „fapados” vagy "fullos" az adott kormánykerék. Eközben a magyar Suzuki spare osztályáról is megkaptam a szomorú hírt, hogy tudomásuk szerint „Európában sem forgalmaznak ilyen járművet és nincs is tervben”. Viszont innen a szomorú hírrel kaptam egy reményt keltő információt is. A tempomat kormánykapcsoló megrendelhető az amerikai SX4 típus katalógusából. Talán ez jó lehet azokhoz a tempomat elektronikákhoz, amelyekről jó híreket lehet olvasni? Én ezt a megoldást választottam. De nálam mindenképp ez a kapcsolótípus jöhet szóba, mert ez tetszik (legalább látszatra ne legyen az autóm teleaggatva mindenféle utólagos kinézetű szerkentyűkkel). (Halkan megjegyezném, hogy több más autótípus rajongóinak is jól jön, ha tudnak erről a kapcsolótípusról, mert a közös kormánykerék (na jó: a közös gyártó) miatt náluk is szerelhető. Tehát Swift, Swift Sport, Splash, Fiat Sedici, Opel Agila tulajok, figyelem!)

 

Nagyít


Amíg kézbe nem vettem a megrendelt Eredeti Suzuki Alkatrészt (37460-79J00-ZCP), kérdéses volt, hogy ha már az európai elektronikával nem kompatibilis, vajon fizikailag passzolni fog-e. Szerencsére tökéletesen illeszkedik, mint később kiderült. A csomagban összeszerelve jön a két oldali gombsor, melyek vezetékei középen futnak össze egy közös fekete csatlakozóban. Ez viszont nem kompatibilis az európai SX4 kormányspiráljával. Ez még inkább alátámasztotta a döntésem helyességét, hogy utólagos tempomat elektronikát szereltessek be. No, de lássuk előbb a kormányt.

 

 


A kormányt a Suzuki előírásai szerint leszerelve (légzsák miatt jobb, ha márkakereskedés csinálja, aki nem ért hozzá, otthon ne álljon neki) látható, hogy egyetlen egy csavar tartja a jobb oldali ezüstszürke kormánydísz elemet, mely helyére tökéletesen és mondhatni csereszabatosan illik a tempomat gombsor (még a tempomat vezetéket leszorító fülek is megvannak a kormányt alulról borító műanyag borításon, mintha eleve elő lenne készítve!). Gond leginkább abból adódik, hogy a gyári tempomat gombsorhoz 4 darab vezeték fut, míg az európai SX4 típus kormányspiráljában csak 3 szabad hely maradt, amelyen keresztül bármilyen utólagos vezetékelést meg lehetne oldani. Ezt a gondot annak a gyártónak is meg kellett oldania, aki erre a gombsor-megoldásra ráfejlesztett.

 


A gombsorban két áramkör kapott helyet, az egyik áramkör közvetlenül kapcsolódik az egyik nyomógombhoz, a másik áramkörre pedig különböző értékű ellenállásokkal közbeiktatva csatlakozik a maradék 3 nyomógomb. Akár két kis trükkel is megoldható, hogy az eredetileg 4 vezetékből már csak 3 vagy akár 2 maradjon, mellyel az európai fajta SX4 kormányspirál már alkalmas a tempomat vezérlő jelek átvitelére.

Legelőször egy AP800 nevű elektronikával találkoztam (Magyarországi forgalmazója a Dover Kft, lásd kedvezményt adó partnerek), mely az első olyan lehetőség volt a számomra, mely elektronikus-gázpedálos autókhoz (mint az SX4 is) kínált egyszerű, utólagos tempomat lehetőséget. Itt viszont sajnos az első típusokban volt egy meg nem oldott probléma. Az AP800-nál a SET gomb hosszan megnyomására nem a COAST (lassítás, gurulás) funkció az aktív, hanem az ACC vagyis gyorsítás.

Mindenféle illesztő elektronika kifejlesztésén kezdtem el törni a fejemet, mellyel az AP800-at tudnám illeszteni a gyári gombsorhoz (friss információ szerint: az AP800-hoz már kapható illesztő elektronika, mellyel mégis alkalmasítható a gyári gombsorhoz!), mikor hírt kaptam egy másik utólagos tempomat elektronikáról, a dán El-Pas E-Cruise-ról, amelyben eleve (a japán autóknál is szokásos) SET-COAST (beállítás-gurulás) és RES-ACC (visszatérés-gyorsítás) funkció párosítást használták. Itt legelőször egy olyan, kormányspirálon is átfutó lehetőséget néztem ki, mely eredetileg két vezetékszálat használt, és amihez hozzáfaraghattam volna a gyári gombsor ellenállásértékeit (a kétvezetékes átalakítása után). Fel is vettem a kapcsolatot a gyártóval, aki – lehet, hogy az én „piszkálódásomra” – kifejlesztett egy olyan elektronika verziót, mely közvetlenül a gyári SX4 tempomat kapcsolóhoz illeszkedik anélkül, hogy a kapcsolót meg kéne bontani (ezt egy olyan elektronikai trükkel érik el, ahol a kapcsolóban helyt kapó áramkörök közül az egy-nyomógombos áramkör a testet kapcsolja rá a közös visszafutó vezetékre)

 

 


Kapva kaptam a lehetőségen, felkerestem a dán El-Pas E-Cruise magyar forgalmazóját, a TAG Hungáriát (lásd kedvezményt adó partnerek) ahol átvehettem álmaim tempomat elektronikáját. A csomagból használati útmutató, szerelési leírás, az elektronika, kiegészítő kuplung-kapcsoló, hozzá való távtartó és a szinte készre szerelt vezetékelés. Mivel nekem még 2006 márciusi az autóm, nekem szükséges volt a kuplungkapcsoló (ekkor alapból jár az El-Pas-hoz, ráadásul elég igényes: NILES gyártmány), a későbbi szériához természetesen a fékkapcsolóhoz hasonlatosan elegendő a közbeiktatott kábelezés. Elsőre olyannak tűnt az egész, mint a LEGO (jelzem, az is dán!).

 

 


Beszerelése következett. Amik különösebb elektronikai ismeretekek igényeltek, az a pár forrasztás volt, amit az ECM forulatszám-jelre történő rákötés és a kormányspirál aljzatokba csatlakozáshoz adott vezetékekhez kötés jelentett. (A csupán fordulatszám-jelből vett vezérlés egy olyan gondot, pontosabban kényelmetlenséget okoz, hogy az elektronika nem tudja, hogy éppen hányas fokozatban vagyunk, így nem egy adott sebességre, hanem adott fordulatszámra fog visszatérni a sebesség-visszaállító RES gomb megnyomásával, illetve kis sebességnél, alacsony fokozatokban is aktiválható a működése. Ez a nagy nyomatékú fokozatokban erős rángatást okoz, elég vicces. Remélem későbbi verziókban kijavítják és a „zajosabb” sebességjelet is használni fogják, mint az AP800-nál.)

 


Az El-Pas E-Cruise nevű tempomat működése is hasonló az összes utólagos megoldáshoz, mivel itt is az elektronikus gázpedálból származó jelbe „ékelődik be” és amikor aktív, átveszi a gázpedáltól a jeladást a T gázkábelen keresztül. Mivel a készüléknek sokkal kevesebb információ áll összesen a rendelkezésére, mint a gyári megoldások esetében az ECM-nek, így itt finom, pulzus-szerű gázadagolásokkal oldották meg a takarékos gyorsítást (sajnos az El-Pas-nál ez a mérték nem szabályozható, de eddig nem is volt rá szükségem). A gyári tempomatok ezzel szemben sokkal kifinomultabban tudják a gyorsítást megoldani, ami főleg alacsony, nyomatékos sebességfokozatoknál (olyan 40 km/h környékétől) érezhető különbséget jelentenek az utólagos és gyári megoldások között. Csak akkor észrevehető a különbség, ha nagyon figyelünk, a vezetők 95 %-a valószínűleg nem érezné meg a különbséget. Így hát beköttettem, összesen körülbelül másfél órát vett igénybe.

 


Kipróbáltam. Vezérlését tekintve (majdnem) teljesen olyan, mint az általam is, más („nagy”) konkurens japán autón tapasztalt gyári tempomat vezérelhetősége. Az ON/OFF nyomógomb „teszi érzékennyé” a gombsort (itt nyomógomb van, tehát ha a kocsit leállítom, elfelejti, hogy akartam-e a következő úton is tempomatozni), a CANCEL gomb törli a beállítást, a SET/COAST gomb be nem állított helyzet utáni egyszeri rövid megnyomására tartja az adott sebességet, ekkor jön a kényelem: le lehet szállni a gázpedálról. A SET/COAST gomb hosszú megnyomására megszakítja a gázadást egészen addig, míg a gombot tartjuk, mert a felengedés után az akkor mért sebességet tartja tovább (effektíve lassít). A RES/ACC gombot a például CANCEL-lel vagy fék/kuplung megnyomásával törölt helyzet után ha egyszer röviden megnyomjuk, akkor az előzőleg beállított értékre gyorsítja vissza a kocsi sebességét. Hosszan nyomva pedig folyamatosan, de nem teljes gázzal gyorsít. Beállított sebességnél röviden nyomkodva is lehet gyorsítani (RES/ACC) és lassítani (SET/COAST) körülbelül 1 km/h-s léptékkel (ötödik sebességfokozatban nézve).

 


Ami még hiányzik, az a műszerfal LED visszajelzése. Mint kiderült, a LED-ek gyárilag bent vannak a SET és CRUISE feliratok mögött az RPM óránál, viszont gyári CAN-Bus jelek híján nem várható, hogy felgyulladjanak. El-Pas-nál sem támogatott ilyen CAN-Bus jelek generálása, illetve minden olyan esetben, ahol nem szeretnénk (nem is javasolt) a CAN-Bus rendszerünket megbolondítani, a galvanikusan elkülönített bekötés jöhet szóba. A jelenlegi El-Pas egyelőre csak a ki és bekapcsolt állapotát tudja megjeleníteni egy kimeneten, így csak a CRUISE alatti LED-re lehetne rákötni, bár év végére ígértek olyan kiadást is, ami már az aktív/törölt állapotnak megfelelő SET alatti LED-re is köthető lesz.

 


Mivel egy hosszabb, tempomatos út során sokszor másra figyelek, minthogy a tempomatom aktuális állapotára minden pillanatban emlékezzem, saját tapasztalat, hogy ilyen út esetén, főleg a mindenki által sajnos jól ismert agresszív magyar közlekedési morál mellett „hadban állva”, többször kell a beállított sebességet „bontani”. Ekkor is, de egy esetleges erőteljesebb sebességű előzés után is jó, ha látjuk kapásból a műszerfalról, hogy a tempomatunk éppen milyen állapotban van (pl: Mikor beértem a városba, ott Cancellel bontottam, vagy ki is kapcsoltam a tempomatot, így a város végén elég-e egy RES-t nyomnom? Előzés előtt vajon fékeztem-e és 100-ról visszalassítva 90-nél fogja-e tartani a 90-et?) Egy későbbi cikkben ezért foglalkozom a műszerblokkal és az utólagos e-tempomatok LED visszajelzés bekötésével is.

Kicsit még visszautalnék a cikk címére. A két felsorolt tempomat típus nem csak SX4-hez kapható, ezekről, illetve az árakról bővebb felvilágosítást a forgalmazóktól kaphat minden érdeklődő.

Szeretnék köszönetet mondani az El-Pas csapatnak Dániából Lars Kiel Jensen-nek és Tom Faurholt-nak, az El-Pas magyar forgalmazójának, a TAG Hungáriától Bozzai Péternek, illetve az AP800 magyar forgalmazójától, a Dover Kft-től Nádor Tamásnak és Pap Szász Csabának, és nem utolsósorban A Magyar Suzuki ZRt Spare osztálya részéről Kertész Máriának és Borgulya Tamásnak. Továbbá szeretném megköszönni barátaim Tóth Zsolt és Takács Szabolcs segítségét a kezdeti tervezésben, illetve a tempomat elektronika beszereléséért a győri Blaskovics Autószalon munkatársainak, Pap Krisztiánnak és szervizes kollégáinak jár köszönet. Ők mindannyian (ha néhol csak közvetett módon is, de) nagy segítségemre voltak a cikk létrejöttében.

Remélem, hogy a klubok weboldalán immár másodikként megjelenő tempomatos cikk is nagyban segítségére lesz minden érdeklődő Suzuki rajongónak.

Írta: Nagyger

2008. április 24. 07:01 
 
  • Ignis Klub
  • Swift Klub
  • Sx4 Klub
  • Splash Klub
  • Vitara Klub
  • WagonR+ Klub